Tutustu hoivan tiimiin – Vilma Kaarlela, lähihoitaja

Vilma Kaarlela on ystävällinen ja helposti lähestyttävä lähihoitaja Toimivan Kodin hoivatiimissä.

 

Vilma on työskennellyt Toimivassa Kodissa vuodesta 2015. Hän suoritti oppisopimuskoulutuksen työssään ja valmistui lähihoitajaksi kesällä 2017 osaamisalanaan vanhustyö.

Nyt lähes viiden vuoden päästäkin Vilma on tyytyväinen Toimivaan Kotiin. Vilma käyttää hyödykseen työssä liikkuvan luonteen ja valitsee asiakaskäynneillä portaat hissin sijasta.

Vilma hoitaa tehtävänsä loppuun asti ja työkaverit voivat luottaa, että työt on tehty hyvin.

 

Onko sinulla aikaisempia koulutuksia?

 

Peruskoulun jälkeen hakeuduin ammattikouluun ja opiskelin 3 vuotta puutarhuriksi. Työskentelin kukkakaupoissa ja olin viheraluehuoltajana. Alalle tuntui olevan vaikea työllistyä vakituisesti, joten lähdin opiskelemaan uutta ammattia. Puutarhan ja sisäkasvien hoito ja kiinnostus on jäänyt enemmän harrastukseksi.

 

Miksi lähdit hoiva-alalle ja miltä se on tuntunut?

 

Olen ihmisläheinen ihminen ja minulla on luonnostaan halu auttaa toisia. Olen viihtynyt työssäni ja saanut paljon ihania vakioasiakkaita. Asiakkaat vaihtelevat hyvinkin laidasta laitaan ja asiakaskunta on laaja. Olen hoitanut niin muistisairaita kuin vaikeasti vammautuneita sekä ikääntyviä, joiden kanssa hoidetaan yhdessä arkisia asioita. Suurinta osaa asiakkaita yhdistää se, että he kaipaavat juttuseuraa.

Asiakkailla on paljon tarinoita ja historiaa kerrottavana ja kuuntelen mielelläni. Minua kiinnostaa historia ja etenkin ihmisten omat kokemukset ja kertomukset. Yksityisellä puolella työskentelyssä on hyvä puoli se, että meille jätetään työvuorolistoissa aikaa perushoidon jälkeen myös asiakkaan kohtaamiseen ja esimerkiksi kahvitteluun sekä jutteluun.

 

Mitä mieltä olet työyhteisöstä?

 

Lähihoitajan työ kotihoidossa on usein yksinäistä, mutta meillä on ihana tiimi takana. Olemme tekemisissä työkavereiden kanssa lähes päivittäin soittelemalla tai viestittelemällä ja näemme toisiamme toimistolla käydessä sekä kuukausipalavereissa. Me kaikki hoitajat olemme yksi tiimi ja pidämme yhtä. Porukkamme on jokseenkin pieni ja tiedämme toisemme hyvin.

 

Millaisia työpäiväsi ovat?

 

Työpäivän aikana liikun paljon autolla, joten pääkaupunkiseutu on tullut hyvin tutuksi autoilijana. Asiakkaan luona käytetään aikaa tilanteesta riippuen 15 minuutista 6 tuntiin. Lyhyellä 15 minuutin käynnillä katsotaan asiakkaan vointi ja että hänellä on kaikki hyvin ja toteutetaan lääkehoitoa. Pidemmillä asiakaskäynneillä tehdään hoidollisempia tehtäviä, perushoitoa, ruoanlaittoa, avustetaan ajanvarauksissa ja muuta asiointiapua mm. kauppa- ja apteekkikäyntejä tai saattoapua esimerkiksi hammashuoltoon tai terveysasemalle.

Yhdellä asiakaskäynnillä kävin muun muassa huollattamassa asiakkaan pyörätuolin ja toisella käynnillä korjasin ompelemalla rikkinäisiä vaatteita. Välillä istutamme kukkia ja usein asiakkaalle tehdään ruokaa. Työpäivän sisältö riippuu asiakkaasta, koska meillä tehdään aikalailla sitä, mitä meiltä toivotaan. Monipuolisuus on taattua ja jokainen työpäivä on erilainen, vaikka useimmiten ihmisillä on tarkkoja rutiineja asioiden hoitamisesta.

Ihminen on aidoimmillaan omassa kodissaan ja on mielenkiintoista mennä sinne uutena ihmisenä. Lähihoitajana olemme ihan asiakkaan iholla osana heidän arkeaan ja tässä työssä kyllä kohtaa hyvin erilaisia ihmisiä.

 

Koetko työsi raskaaksi?

 

Työ on välillä todella raskasta. En pidä myöhästymisestä, mutta joskus siihen ei voi vaikuttaa esimerkiksi liikenteen takia. Autolla täytyy liikkua sääolosuhteista huolimatta. Taukoja jää myös välillä pitämättä, vaikka ne pyritään suunnittelemaan työpäivään, koska päivä koostuu niin monesta liikkuvasta osasta. Murheet ja turhautuminen pitää myös jättää asiakkaan oven ulkopuolelle ja kohdata asiakas aidosti hymyillen ja antaen hänelle hänen aikansa.

Vaikeaa on kohdata asiakkaan yksinäisyys. Meilläkin on asiakkaita, joiden luona käymme omasta mielestäni liian harvoin ja tuntuu pahalta lähteä heidän luotaan. Asia ei ole meidän omissa käsissä, joten yritän olla mahdollisimman läsnä asiakkaalle viettäessäni aikaa hänen kanssaan. Tarvittaessa kerron, ohjaan ja olen apuna asiakasta olemaan yhteydessä hyväntekeväisyyttä tekeviin järjestöihin, joista voi olla apua yksinäisyyteen.

 

Kuinka rentoudut työpäivän jälkeen?

 

Ulkoilen koirani Agnesin kanssa lähimetsissä ja useimmiten työpäiväni katkeaa mielestäni. Tapaan perhettä ja ystäviä. Säännöllisiä harrastuksia ei ole, mutta pidän talvilajeista, hiihtämisestä ja luistelemisesta. Kesällä mieluiten vietän vapaa-aikaa pihahommissa. Työ on vuorotyötä ja pystyn hyvin luottamaan työkavereihin.  Tiedän että, asiakkaiden luona asiat ovat hyvin, kun joku työkavereista jatkaa päivää heidän luonaan ja asiakkaat ovat hyvissä käsissä.

 

Mistä pidät eniten työssäsi?

 

Lähihoitajan työ itsessään ja ihmisten kohtaaminen on minulle tärkeää. Arvostan työni joustavuutta. Toiveita vapaista ja lomista kuunnellaan ja itse olen ollut onnekas, kun olen ne saanut lähes aina pitää niin kuin olen ne toivonut. Tiedän aina, että voin soittaa hoivatiimin päivystysnumeroon tai suoraan esimiehelleni Jaanalle, jos jokin asia mietityttää. Vaikka työpäivät venyisivät, niin soittaessa heille, asiat useimmiten järjestyvät. Palvelukoordinaattori Iines on meidän työntekijöiden tukena suunnittelemassa ja organisoimassa työvuoroja. Toimivassa Kodissa mennään asiakkaan hyvinvointi edellä ja se näkyy työpäivissä. Toimintamme saa minut uskomaan hyvään ihmisissä ja viihtymään Toimivassa Kodissa. Olen ylpeä siitä, että voin sanoa työskenteleväni kotimaisessa yrityksessä.

 

Mikä asiakaskokemus on jäänyt parhaiten mieleen?

 

Mieleeni ei tule mitään yksittäistä isoa tarinaa, mutta hauskoja sattumuksia löytyy vaikka kuinka paljon. Olemme käyneet asiakkaan kanssa kävelyllä ja ihan ex tempore poikkesimme designmuseoon. Useiden asiakkaiden kanssa olemme ajaneet ympäri Helsinkiä heille tutuissa paikoissa herättämässä muistoja. Monille asiakkaille on luksusta päästä mukaan kauppareissulle ja valitsemaan itse tuotteet hyllystä. Silloin ei mitään suurempia seikkailuja tarvita.

 

Kuvaile itseäsi kolmella sanalla

Ystävällinen, täsmällinen ja ihmisläheinen.

 

Mikä on supervoimasi?

Supervoimani on huumorintaju: saan asiakkaat rentoutumaan ja hyvälle tuulelle heidän kanssa ollessani. Vitsailemme ja nauramme paljon asiakkaiden kanssa. Viihdyn työssäni, kun asiakkaalla on hyvä olla.

 

Toimivan Kodin ammattitaitoiset hoitajat pitävät asiakkaistamme hyvää huolta. Tutustu hoivapalveluihimme kotisivuiltamme tai tilaa palveluista maksuton kartoitus.